Yours truly,

Me Academia

Saturday, March 28, 2020

MCO Day 11: Memasak itu satu terapi

Salam,

Harinie den copy paste apa yang den tulis kat wall FB.

Menu MCO Day 11: Harinie tema lauk nogori. Masa masak kuning tadi teringat arwah uwan sey, maso kocik-kocik maghin masak kuning ayam kampung ateh dapur kayu. Penyediaannya bermula malam sebelumnya, tangkap ayam masukkan dalam serkap ayam. Esok paginya sembelih, cabut bulu dan proses seterusnya. Kelapa pun guna kelapa yang baru parut pagi harinya. Masak memang lama. Arwah uwan kalau masak gulai nie dia takkan buat kerja lain, dia akan sentiasa kacau sebab taknak bagi santan pecah. Sebab tu gulai dia sedap. Eh gulai bonda sey pun sodap, sobab tu gulai sey pun sodap. Hahahahaha...masuk bakul angkat sendiri loorrr...


Kawan-kawan mana yang tak selesa dengan post makanan saya nie, saya minta maaf lah ye. Ini satu terapi untuk saya. Dari dulu saya memang suka masak dan post, sebelum zaman facebook lagi. Di blog saya banyak resepi dan petua masakan saya. Masa saya buat PhD dulu nielah cara saya melepaskan tekanan. Kadang sambil masak sambil leleh air mata...hahahaha... nie citer dululah. Jadi kenapa saya nak stop benda yang buat saya tenang. Bukan saya tak sensitif dengan isu semasa, bukan saya tak cakna pada orang lain, tapi ada cara lain saya buat untuk komuniti. Takkan semua benda yang saya buat nak tunjuk sini.

Di sini saya post hal saya, wall saya. Saje share idea masakkan kot2 boleh bantu kawan-kawan yang buntu nak masak apa. Plan nak masak apa tu bukan benda senang, siapa yang hari-hari masak tau lah apa maksud saya. Yang jarang-jarang masak pun mungkin dapat kebaikan kot dari post saya. Hehehehe... saya suka bila ada kawan pm tepi atau comment directly tanya resepi.

Kita buat apa yang kita suka. Be yourself. Tak perlu pura-puralah. Masalah kite nie sebab ramai yang suka menilai orang, tapi lupa nak menilai diri sendiri.

OKlah hujung minggu nie kite happy happy je. Think positive, live happy 😊❤



Spread the love

yours truly,

No comments:

Post a Comment

what say you?