Yours truly,

Me Academia

Monday, May 25, 2020

MCO Day 68: 1 Syawal Sambutan Hari Raya Lain dari Yang Lain

Salam,

Harinie 1 Syawal 1441H. Sambutan Hari Raya Aidil Fitri yang sangat berbeza, tidak sama, lain dari yang lain pada tahun ini. Harinie beberapa sejarah tercipta.

Pagi Syawal selepas Subuh, sey turun ke dapur nak siapkan juadah tambahan raya iaitu kuah lodeh. Ketupat instant dah rebus malam tadi. Rendang dan lemang yang ditempah dah dapat semalam juga. Sebelum tido malam tadi, dah prep bahan-bahan untuk masak kuah lodeh nie. Jadi selepas subuh perlu dimasak sahaja. Teringat sebelum ini, selepas subuh turun ke dapur di rumah bonda untuk menyiapkan sarapan pagi sebelum ke surau menunaikan solat sunat. My sis pula akan menyiapkan tambahan juadah raya; kadang-kadang soto, kadang-kadang lontong, kadang-kadang laksa. Biasanya memang lauk berkuah. Semenjak my sis berkahwin, ada tambahan juadah raya selain pulut kuning dan rendang yang bonda buat. Sebab my BIL orang Johor, kenalah ada juadah style Johor nie.

Tapi pagi tadi sey siapkan kuah lodeh, kemudian kejut anak-anak untuk mandi dan siapkan sarapan. Dah selesai sey pun siap untuk solat sunat Aidil Fitri. Satu lagi sejarah tercipta, di mana solat sunat dibuat di rumah, diimamkan oleh my other half. Kemudian khutbah dibaca. Masa tu terasa sangat kelainannya, rasa macam kerdil aje diri ini. Terasa kerdil diri ini di sisi Allah. Ya Allah kau beri ujian dengan menghantar virus sahaja, satu dunia turned upside down, yang rutin bukan rutin lagi, yang normal bukan normal lagi. 

Selepas bersalam raya, kami bersarapan pagi. Tiada kecoh-kecoh dimeja makan, sebab kami berempat sahaja. Masing-masing telah bersiap berpakaian raya. Kemudian kami pose untuk bergambar. Rancang untuk imitate gambar raya kami di Brisbane pada tahun 2010. Raya terakhir kami sebagai perantau. Rupanya bukan yang terakhir. Pada tahun 2020, kami beraya di rumah sendiri, bukan di rumah bonda, mahupun ditempat lain. Jadi dah rancang dengan anak-anak, sebagai kenangan, kite tiru gambar raya last di BNE. Banyak kali take untuk dapatkan gambar yang baik. Set phone camera on timer 10 saat. Dah tangkap check OK ke tak, tak OK ambil semula. Ntah berapa kali ntah ambil semula tu, bayangkan kalau pakai kamera lama, pakai filem, dah nak habis 1 kotak filem agaknye.  


Dan akhirnya, ini lah gambar terbaik yang kami berjaya ambil. Tak sama dengan yang atas, sebab anak-anak dah besar, dah tinggi-tinggi, jadi kena atur berderet seperti gambar di bawah nie. Kalau berkumpul di rumah bonda, boleh lah harapkan anak buah untuk ambil gambar kami. Jadi satu lagi sejarah tercipta, walaupun dulu pernah berlaku, tapi dulu pakai tripod, jadi senang nak setting. Ini sendal aje telefon dengan mangkuk atau tupperware...hahahahaha... OK lah... satu kenangan manis.


Pose signature kami berwefie kena ada juga.


Selepas dah puas berposing, kami bertolak ke Seremban. Beraya di rumah peninggalan ibubapa my other half, yang kini diwarisi oleh anak-anaknya. Yang tinggal di situ adalah dua adik bongsu my other half. Seorang sudah berkahwin seorang lagi bakal berkahwin tak lama lagi. Tu tengah serabut memikirkan majlis, tak lama aje lagi, bulan 8 nie. Harap episod Covid19 nie dah berakhirlah masa tu.

Kemudian, kami bertolak ke kampung my other half, tak jauh, bersempadan Nilai aje. Akhirnya, semua ke rumah sey untuk beraya. Alhamdulillah, dapatlah ziarah menziarahi walau 2 rumah sahaja. Satu lagi sejarah tercipta. Kali ini tak dapat menziarah pakcik dan makcik my other half yang ada di sekitar KL dan Shah Alam. Biasanya memang raya pertama kami pusing beraya sebelah my other half. Raya kedua baharu pusing saudara mara sebelah sey.

Sambutan raya kali ini pun singkat. Jam 6 petang semua dah selesai. Lauk pauk mana yang masih bersisa sedikit disimpan ke dalam fridge. Jam 9 malam dapur dah tutup, sey pun rasa penat semacam. Jam 11 malam sey dah tido. Satu lagi sejarah tercipta, selalunya jam 1 pagi baru tido, sebab malam tunggu giliran menggosok baju untuk raya ke 2 pulak. 

Sejarah baharu tercipta.

Spread the love 

yours truly,

No comments:

Post a Comment

what say you?