Yours truly,

Me Academia

Friday, August 28, 2020

Alhamdulillah suda 19 tahun

Salam,


"Alhamdulillah suda 19 tahun usia perkahwinan kami. Terima kasih semua atas sokongan, dorongan. Semoga Allah swt kekalkn hingga Jannah, aminnn.."
(Azri Dean, 2020)

Baru-baru ini my other half and me sambut ulang tahun perkahwinan kami yang ke 19. Alhamdulillah. Dah 19 tahun usia perkahwinan kami, dah 19 tahun juga kami berkongsi hidup, susah senang bersama, gembira menangis bersama. Syukur sudah sejauh ini kami berjalan. 

Sey salin sebutan daripada facebook post my other half. Memang bab tarikh perkahwinan nie my other half ingat, sey yang selalu lupa, selalu keliru dengan tarikh sebenar. Memang pelikkan. Kalau bab birthday, sey boleh ingat. Mungkin sebab terlalu happy kot dengan pernikahan itu hahahahha....kalau orang tanya, sey akan respon "hmmmmm" dan jawab dengan ragu-ragu. Selalu kena tengok kad nikah untuk pengesahan. Hahahahaha... korang nak kata eh teruknye dia nie, ye memang I am lousy. Tapi my other half yang sentiasa ingat, in fact dia tak kisah pun kalau sey lupa, sebab he has the privilege to remember and to remind me. Tengok lah tu, jarang sangat dia nak post benda-benda yang berkaitan dengan sambutan dan ucapan. Ini pun rasa kali pertama dia post berkenaan ulang tahun perkahwinan kami. Biasa dia wish je kat sey. 

OK untuk anak-anak sey esok, ye lah kot lah esok sey share pengalaman, bukan tips, bukan nasihat, tapi sebagai pasangan apa yang sebaiknya lah, boleh baca kat sini. Sey bukan sempurna, rumah tangga sey pun tak sempurna, seperti orang lain juga. Seperti kata orang, perkahwinan ini umpama berlayar di lautan. Ombak, hujan dan panas tidak dapat diduga. Sekejap tenang, sekejap bergelora. Lumrah orang berkahwin ada pasang surutnya, ada turun naiknya, ada manis pahitnya. Yang penting hadapi dengan tenang. Sentiasa ingat yang kita tak sempurna, pasangan kita pun tak sempurna, tapi kekuatan antara kite itu yang melengkapi. Jadi sentiasa hormat pasangan, recognise kekurangan diri, recognise kekuatan diri pasangan. Perlu ingat, pada awalnye kite nie dua individu yang berbeza, kenapa sey cakap macam tu?

Pada awal tahun perkahwinan, masa belum ada anak dan anak kecil (kurang 5 tahun perkahwinan), diperingkat ini kita dalam proses memahami. Ye dulu kami campus couple, orang kata, kan dah kenal dulu? Tapi yang kite kenal apa yang diluar sahaja. Maksud sey kite kenal identitinya, tingkah lakunya, tutur katanya, tapi ini semua masih terhad. Kalau pasangan kita tak jujur, kita hanya tahu yang baik-baik sahaja, yang indah-indah sahaja, pendek kata orang kata yang wangi-wangi sahaja, hehehehehe. Tapi bila dah nikah, kita kenal pasangan kita luar dan dalam. Apa yang kita tak nampak sebelum ini baru kita nampak. Contoh, sebelum nie my other half tak tau pun sey nie berdengkur (sey pun tak tau sangat sebenarnye, kadang-kadang aje sey berdengkur, itupun kalau tido dengan bonda hahahahha), tapi bila dah nikah, haaa, baru dia tau teman sebiliknya ini berdengkur....begitu juga tabiat yang lain, yang mungkin bagi kita sebagai pasangan agak janggal dan pelik. Maka, diperingkat ini, kita kena banyak bersabar, kena banyak toleransi. Pada peringkat ini juga kena pandai jaga emosi, pandai jaga hati kedua-dua pihak. Sebab memang akan ada peristiwa yang kita akan terasa, cepat merajuk, cepat melenting, cepat putus asa. Masa nie juga syaitan ambil kesempatan untuk menanam perasaan yang negatif, cepat marah, cepat benci. Jadi dua-dua kena banyak bersabar. Ego kena kurangkan. Prinsip diri, bila dah kahwin, kau kena lupakan prinsip diri kau yang keterlaluan itu. Jangan ikut sangat hati, habis hati pasangan tak perlu jaga ke? Kena pandai asimilasi. Kena pandai kawal perasaan. Kena ingat yang kita dan pasangan kita itu dari latar belakang yang berbeza. Cara dibesarkan berbeza, pemahaman pun berbeza. Jadi pada peringkat ini, kunci dia adalah bersabar dan bertoleransi. Oh lagi satu komunikasi itu penting.

Bila dah move ke peringkat anak dah dua tiga (5 ke 10 tahun perkahwinan), masa nie kita dah kenal pasangan kita, luar dalam. So pada peringkat ini yang penting adalah sustain. Jaga batas, jaga air muka, hormat pasangan kita. Ye walaupun dah nampak macam OK semua cool aje, tapi jangan ambil kesempatan atas ketenangan itu. Kunci pada peringkat ini adalah trust. Kena percaya pasangan anda, tapi nak dapat kepercayaan itu bukan mudah, kena jujur dulu. Dah jujur baru datang percaya. Jujur tu macam-macam, contoh, nak beli barang yang amaun dia besar/mahal, tak beritahu pasangan, atau nak beli secara kredit tak beritahu pasangan. Mungkin sebab kita fikir, alah, duit kita kan, kenapa nak beritahu. Ye memang pakai duit sendiri, tapi dalam perkahwinan, semua belanja kena transparent, walau pun kita rasa itu duit sendiri. Macam kami pun, kami tak kumpul gaji satu tempat kemudian kawal belanja. My other half and me control duit sendiri. Tapi setiap kali nak belanja amaun yang besar, kami akan bincang dulu. Kadang-kadang just to acknowledge, kadang-kadang to seek opinion. Macam sey, banyak duit habis kat buku aje, walaupun my other half kadang-kadang tegur, tapi tegur2 manja aje, dan sey masih lagi beli......hahahhahaha..... Dia tegur bukan ape, sebab dah menyemak kat lemari buku berhabuk tak baca. So dia ingatkan aja. Dia tak kisah pun sey nak beli apa, tapi kami sentiasa share dan beritahu bila nak beli tu. Lagi satu, ujian yang mencabar untuk kami lah, selalunya financial. Dulu-dulu masa awal-awal, yelah gaji masing-masing pun masih kecil lagi, selalu juga we were challenged financially. Masa nie kena kawal nafsu lah, fikir panjang sikit kalau nak beli barang tu, keperluan ke atau kemahuan? Cuma kadang-kadang it is OK untuk beli barang-barang ikut kemahuan sekiranya ada bajet lebih. Jangan stress sangat, sometimes we need to loosen up.

Dan peringkat seterusnya adalah peringat fokus kepada future (>10 tahun perkahwinan). Dah boleh cakap tentang perkara-perkara nak pencen esok. Dah boleh bayangkan esok dah tua macammana. Jangan takut untuk bermimpi, kerana mimpi itu percuma....hehehehehe...tapi elakkan bercakap tentang, "kalau lah dulu", "kalau dulu macam nie"... sebab apa yang dah lepas kita tak boleh patah balik, kita tak boleh kawal apa yang dah berlaku. Anggap apa yang dah berlaku itu ujian. Kalau dulu susah, itu semua proses untuk mematangkan kita. Kalau dulu senang, itu semua ujian pada rezeki yang Allah dah berikan. Berserah segalanya pada Allah. Susah dan senang Allah yang tentukan. Doa selalu kepada Allah supaya rezeki dimurahkan. Kita usaha dan berdoa, biar Allah yang tentukan. Jangan bersangka buruk dengan Allah. Peringkat ini kita kena banyak submit. 

Tipulah kalau sey kata sey tak pernah berselisih pendapat dengan my other half. Tipulah kalau sey kata sey tak pernah tak sakit hati dengan my other half. Kalau kita normal, kita akan ada perasaan itu. Atypical human being. Apa yang kita kena buat adalah sentiasa beringat, kalau kita tak suka apa yg dia buat, ingat kita juga tak sempurna. Kalau kita kecewa dengan dia, ingat dia mungkin tak tau apa yang kita nak. Jadi, komunikasi dalam rumah tangga itu penting. Tak puashati, duduk sama bincang. Masa awal perkahwinan, kami ada juga bertengkar. Yelah, prinsip masing-masing tak sama kan, belum asimilasi lagi. Pendapat kami berbeza. Masing-masing ada ego, masing-masing akan rasa diri kita yang betul. Tapi makin lama kita akan sedar apa yang kita balahkan itu benda remeh je, benda yang tak payah bising-bising pun. Dulu sey selalu terperangkap dalam situasi ini, nak marah over unnecessary things.....hahahahhaha...ialah dulu kita fikir isu tu umpama isu negara, nak menang juga. Tapi sekarang bila fikir balik, selalu sey tersengih sendiri. Syukur sey diberi suami yang bersabar dan berdiam diri setiap kali sey naik angin tak tentu pasal. Sey nie memang jenis cepat naik angin. My other half orang yang kewl aje. Sebab tu sey panggil dia my other half. Bila sey panas, dia akan sejukkan. And vice versa. Pendek kata, bila pasangan tengah marah macam orang giler tu, kau senyap aje dulu, sebab bila orang tengah marah, pantang dia adalah orang yang berbalah dengan dia, yang tak sokong dia, yang goes against dia. So kau kena kewl aje (dalam kes ini my other half). Bila keadaan dah reda, bincang balik. Biasanya bukan ape, kita nie nak meluahkan aje. Dah habis semua keluar, basically kau lupa pun apa yang kau dah cakap. Haa itu yg lagi bahaya. Kalau dah biasa maki tu, kau tahan aje. Sebab takut terkeluar perkataan yang kasar dan tak baik. Lepas tu sebagai isteri kau kena hormat suami. Ingat, redha suami itu penting.

Alhamdulillah, Allah dah beri keindahan itu. Sekarang nie tipu lah sey kalau takde gaduh-gaduh. Kadang-kadang tu ada, tapi kami cepat beralah, dan selalunya tak lama pun. Sey masih lagi lemah dalam hal ini. Dan syukur, my other still bersabar dengan karenah sey.

So the moral of the story is, kau layarilah bahtera ikut cara kau sendiri. There is no one right way. There is no one right method. Jangan ikut orang, perhatikan orang boleh. Tapi bukan semua benda yang works kat orang tu will works on you. Jangan banding-banding kehidupun you dengan orang lain. Kita memang selalu nampak indah kat luar, tapi adakah kita nampak ke semuanya? Just be yourself, takpe kalau kita kurang, kita pincang, pokoknya kita mahu ke depan. Jangan pandang belakang.

OK lah, cukuplah perkongsian sey kali ini.


Spread the love

yours truly,

No comments:

Post a Comment

what say you?