Yours truly,

Me Academia

Monday, February 3, 2014

Chicken Pie

This recipe has been in my recipe book for many years until I finally have the guts to make it. I was not sure what had stopping me from trying the recipe, probably the fear of failing is the main reason. This recipe was given by my best pal, Hasni, back in when both of us were in Queensland, furthering our study. She gave me a series of photos with instructions on baking this chicken pie. But after so many years, I finally successfully baked it, only this time I am back in Malaysia. My family love it, and friends asked me for the recipe when I posted the photo (for our dinner) on my fb wall. This one is also easy recipe for WBTM like me.



Bahan-bahan:
2 ketul ayam (breast/keel) potong nipis-nipis
1 bawang besar (brown onion) didadu
1 tin (kecil) kacang peas (toskan air)
1 tin cendawan butang (ayam brand) dipotong kecil
1 tin sup cendawan cambell
1 biji kentang sederhana besar (buang kulit dan potong dadu kemudian direbus sampai empuk)
1 sosej (blackpepper, optional) potong kecil
serbuk lada hitam
2 sudu besar butter/minyak untuk menumis
sedikit daun sup diracik untuk aroma

Cara-cara:
1. Cairkan butter, tumis bawang kemudian masukkan ayam. Kacau-kacau sampai ayam agak-agak keperangan.
2. Masukkan sup Campbell dan lada hitam. Biarkan sekejap pada api sederhana.
3. Agak-agak kuah dah pekat, masukkan kentang, cendawan, kacang peas, sosej. Balik-balikkan biar sebati.
4. Akhir sekali masukkan daun sup.
5. Biar filling ayam ini sejuk (suam-suam) sebelum letak kat pie crust (me pakai pastry kawan).
6. Egg-wash pastry, dan cucuk-cucuk sikit guna garfu untuk benarkan haba panas keluar.
7. Bakar dalam oven pada kepanasan 180 ke 200 C, 20 ke 30 minit, dan agak-agak pastry kelihatan golden brown.
8. Biarkan pie sejuk pada suhu bilik sebelum dipotong dan dihidangkan.

Enjoy!


Spread the love

yours truly,

No comments:

Post a Comment

what say you?