Yours truly,

Me Academia

Saturday, January 28, 2012

Apa aku perhatikan sekarang: Makan guna tangan kiri?!

Petikan hadith:


Dalam Shahih Muslim disebutkan sebuah riwayat,
« إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ بِيَمِينِهِ وَإِذَا شَرِبَ فَلْيَشْرَبْ بِيَمِينِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ ».
"Jika seseorang di antara kalian makan, maka hendaknya dia makan dengan tangan kanannya. Jika minum maka hendaknya juga minum dengan tangan kanannya, karena setan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya pula." (HR. Muslim no. 2020, Bab Adab Makan-Minum dan Hukumnya)
(source: Hukum makan dengan tangan kiri)




Mata aku lihat, masih ramai lagi yang makan guna tangan kiri. Ada tu tangan kanan menulis, tangan kiri pegang makanan, lepas tu tangan kiri tu yang dibawa ke mulut, menyuap makanan yang dipegangnya. Isshh.... geli tekak aku ...

Aku pun dulu, lalai juga dalam bab ini. Ikut sangat la pengaruh barat nie. Kalau ambil lauk guna sudu, guna tangan kiri, sebab tangan kanan tu dah 'kotor'. Kotor disebabkan makanan juga, bukannya najis. Minum pun guna tangan kiri, sebab tangan kanan tu dah 'kotor'. Tapi bila hunny bunny bagi nasihat, dan beri alasan kenapa, ikut sunnah juga, aku pun dah tinggalkan tabiat tak baik ini. Malahan bila tengok orang makan guna tangan kiri, terus tekak naik kembang semacam. Tak boleh terima pula rasanya.

Jangan ikut orang barat nie. Kalau pakai sudu dan garfu, boleh aje suap guna tangan kanan. Aku pun kalau makan western yang perlu guna pisau, aku potong macam biasa laa... tangan kanan pegang pisau, tangan kiri pegang garfu...potong2 daging, kemudian garfu tukar tangan kanan, suap guna tangan kanan.

Salah etika? Alah, etika sape pulak. Orang barat kan. You think they even bother? Dulu ye kot, tapi akhir2 nie, aku tgk diorang pun ada makan pasta guna garfu tangan kanan. Ada makan steak pakai tangan lagi, makan ribs, makan ayam, pakai tangan aje. So, why should we adhere to this? Korang tak rasa ke, orang yg makan guna tangan kiri dan kanan tu macam gelojoh aje. Abis tak sempat2 nak suap, haaa..dua2 sekali gus masuk mulut..... aiyoh..

Atau...mungkin ramai tak tau lagi pasal hukum makan guna tangan kiri ini. Ok boleh dimaafkan. Tapi yang dah tahu tu, so what is your action after this? Google aje laaa... pasti jumpa banyak artikel yang membincangkan hal ini.

Tepuk dada, tanya selera.


Until next time, think positive and stay positive, inshaAllah everything will be OK

yours truly,

No comments:

Post a Comment

what say you?