Pages

Saturday, June 27, 2020

Baking cranberry scones

Salam,

Hujung minggu nie semangat nak membakar aka baking. Ada misi yang ingin dicapai. Yang pertama ingin mencuba resepi yang baharu, yang dah lama tersimpan di dalam buku resepi mahupun di One Note sey atau pun simpanan gambar di telefon bimbit. Macam harinie, sey cuba buat scones. Rancangnye nak buat pagi-pagi, kunun nak makan untuk sarapan, tapi bila fikir balik kat rumah nie orang tak sarapan sangat, jadi sey tukar ke menu petang.

Seperti biasa sebelum cuba membuatnya, sey buat research dulu, timbal balik resepi. Biasanya sey cari resepi yang mudah, yang boleh dipercayai dan bahan yang mudah didapati, kalau bahan-bahan yang dah sedia ada kat dapur lagi baik. Scones nie ada guna telur, ada takde. Sey rasa elok scones takde telur, kalau tak nanti bau hanyir pulak. Jadi antara banyak-banyak resepi yang sey dah tengok, sey berkenan dengan resepi dari Jamie Oliver dan Cupcake Jemma



Bahan-bahan dia mudah aje (nie sey copy paste daripada Cupcake Jemm):

500g plain flour (plus extra for dusting)
2 rounded tsp baking powder
2 heaped tbsp of caster sugar
1 tsp salt
110g chopped cold unsalted butter
300ml whole milk
1 egg (egg for egg wash)

Cuma sey tambah dried cranberries, lebih cranberries buat oat biscuits (baru perasan sey tak tulis pasal biskut oat tu). Sey bakar scones dalam AF, suhu 160, 10 minit. Sey dapat 16 biji scones, pakai acuan 2.5 inci atau 6 cm.




Dari beberapa video yang sey study, katanya doh tu bila dah sekali canai, bila dah terap tu, baki doh kalau canai balik nanti scones akan jadi keras. Betul tu. ada 3 kali juga sey canai. Patut ada yang buat scones dia potong-potong aje. Buat bentuk bulat, kemudian potong 8. Nak elak doh tu jadi liat.

Tapi memang puas hati. 1 jam siap, tu pun sebab sey pakai AF, kalau masuk oven semua awal lagi dah siap. Anak-anak suka pula tu. Boleh lah buat lagi.

Kami makan camtu je, tak payah jem, tak payah butter. Cuma sey rasa lepas nie nak tambah lagi butter sikit.

This recipe is a keeper.

Spread the love

yours truly,

No comments:

Post a Comment

what say you?